

Większość wyszukiwarek obsługuje korzystanie z operatorów Boole’a AND, OR i NOT, aby pomóc użytkownikom końcowym w dopracowaniu zapytania wyszukiwania. Operatory Boole’a owi służą do dosłownego wyszukiwania, które pozwala użytkownikowi na dopracowanie i rozszerzenie warunków wyszukiwania. Silnik szuka słów lub zwrotów dokładnie tak, jak wpisano.
Jaką strategię marketingu w internecie wybrać? SEO, Adwords i Facebook Ads
Niektóre wyszukiwarki udostępniają zaawansowaną funkcję zwaną wyszukiwaniem zbliżeniowym, która umożliwia użytkownikom określenie odległości między słowami kluczowymi. Istnieje również wyszukiwanie oparte na pojęciu, gdzie badanie wymaga zastosowania analizy statystycznej na stronach zawierających szukane słowa lub frazy. Również zapytania w języku naturalnym pozwalają użytkownikowi na wpisanie pytania w tej samej formie, którą można by zadać człowiekowi. Taką stroną byłby ask.com.
Użyteczność wyszukiwarki zależy od adekwatności zestawu wyników, jaki daje. Chociaż mogą istnieć miliony stron internetowych zawierających określone słowo lub frazę, niektóre strony mogą być bardziej istotne, popularne lub autorytatywne niż inne. Większość wyszukiwarek stosuje metody rankingu, aby najpierw uzyskać najlepsze wyniki.
Jak być atrakcyjnym dla wyszukiwarki internetowej? – SEO w praktyce
Sposób, w jaki wyszukiwarka decyduje, które strony są najlepsze i w jakiej kolejności wyniki powinny być pokazane, różni się znacznie w zależności od silnika. Z biegiem czasu metody te zmieniają się również wraz ze zmianami w korzystaniu z Internetu i rozwojem nowych technik. Istnieją dwa główne typy wyszukiwarek, które ewoluowały: jeden z nich to system wstępnie zdefiniowanych i uporządkowanych hierarchicznie słów kluczowych, które zostały zaprogramowane przez człowieka.
Drugi to system, który generuje “indeks inwersyjny” poprzez analizę zlokalizowanych przez siebie tekstów. Ta pierwsza forma opiera się znacznie bardziej na samym komputerze, aby wykonać większość pracy.
Większość wyszukiwarek internetowych są to przedsięwzięcia komercyjne wspierane przez przychody z reklam, a zatem niektóre z nich pozwalają reklamodawcom uzyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania za opłatą. Wyszukiwarki, które nie akceptują pieniędzy za swoje wyniki wyszukiwania zarabiają na uruchomieniu reklam związanych z wyszukiwaniem obok wyników wyszukiwania. Wyszukiwarki zarabiają za każdym razem, gdy ktoś kliknie na jedną z tych reklam.